Erik's belevenissen

Dat kreeg een staartje

Sander zelf weet ook wel raad met die staartjes. Aldus de door hem opgestuurde foto.

Eerder berichtte ik al over die Mangum Tails. Maffe staartjes die exclusief door Bigstreamers op de markt gezet zijn om er vangende snoekstreamers mee te maken. En dat gaat, zoals je op de onderstaande foto’s kunt zien verrassend makkelijk.  Deze tails kronkelen zo verleidelijk dat als je ze op een kale haak zou zetten ze ook snoek zullen vangen. Toevoeging van wel materiaal dan ook, zelfs glitterspul, geeft naar mijn idee geeneens meerwaarde. Maar het oog wil ook wat dus ben ik er maar eens wat gaan binden met slechts een paar plukken Craft Fur. Hoe simpel!

Vanmiddag was het tijd om ze eens aan een veldtest te onderwerpen. Gewoon in de buurt waar ik woon en op water waar vrijwel dagelijks meerdere soorten kunstaas gezwiept wordt. Dressuurwater dus eigenlijk. De grootste snoek die ik er ooit ving was in de 80 cm. De meesten tussen de 50 en 70 cm.  Maar wel leuk voor een paar uurtjes lekker buiten zijn. En is dat niet het water dat de meesten van ons in de buurt hebben? Altijd fijn om even een paar verloren uurtjes lekker buiten te zijn. De lucht van de naderende herfst op te snuiven en je kop leeg te maken.

De streamer die ik je voorschotelde in de step by step foto’s knoopte ik er aan.  In de zeikende regen wierp ik langs riet, pompeblad, duikers en andere obstakels. En ja hoor. De snoek was kennelijk erg blij met dit nieuwe speeltje want ze doken er vol gas en zelfverzekerd op. Soms meerdere malen voordat ik ze haken kon. Snel strippen, tergend langzaam strippen, wiebelen met de top van je hengel; alles gaf de Dragon Tail een niet met andere streamers te vergelijkenactie.

Dennis S., van Big Streamers biedt iedereen die een mooie foto stuurt van een op zijn staartjes gebonden streamer/gevangen snoekeen kans op een gratis setje van die Mangum staartjes. Ik mag de verloting doen. Hoeveel setjes hij verloot weet nog niemand maar ik zou zeggen stuur gerust je plaatjes naar me op via dit emailadres: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. .

Oudejaarsavond, zo halverwege het snoekseizoen, trek ik de winnende lootjes.

erikdenoorman

Marmer

Iwan V. heeft weer een mooi stukje vliegvisbeleving opgestuurd. Ik plaats het hierbij met groot genoegen!

Onze gezinsvakantie ging toch niet naar Baskenland met zijn uitlopers van de Pyreneeën maar naar Slovenië. Dit werd besloten daags voor vertrek. Van reserveren houden we niet zo. Er werd mooi weer voorspeld in deze regio dus hop die kant op.

Geen visvakantie dus. Maar wel het minimale mee aan vliegvisbenodigdheden. In de loop van de tweede week hebben we een dag gekozen om in te richten om te gaan vissen. Het zou nog heter gaan worden de komende dagen en daarna twee stevige regen en onweersdagen dus.....

Ik kwam in de vliegviszaak in Tolmin waar ik geholpen werd door een vriendelijke gezette man. Hij vertelde dat het een afwijkend seizoen is. Eind juli was het ronduit fris met 13gr en een dik pak verse sneeuw in de Julische Alpen. En nu is er alweer twee weken in een hitte golf met temperaturen over de 35gr. Waar ik benieuwd naar was is of ik een kans zou maken op marmerforel. Het is nu erg druk op de rivieren dus word het niet makkelijk. Ja de kanoërs, rafters, binnenbanden, zwemmers, vissers en zelfs duikers had ik ook al gezien. Hij gaf me nog wel een kans op de kleinere riviertjes in de bergen. Hij vist ook  op deze soort maar dan vroeg in het seizoen. Er worden dan ook 10cm plus streamers in de diepere stukken gebruikt om de echt grote vissen te misleiden.

De volgende morgen stond ik bij het krieken van de dag en bij volle maan boven een kloof waar ik de rivier de Baca onder me hoorde stromen. Het is een klein riviertje maar toen ik van de steile helling afdaalde en met mijn spullen heel aankwam stond ik verrast aan dit volstrekt onbekend water. Voor me grote blokken met daar tussendoor diepe gaten gevuld met stromend water. Dan een bochtje om en rustig kabbelend dan weer scherpe bocht en weer volstrekt anders. Een waterspreeuw schoot langs me en het feest kon beginnen. Met hoge hellingen aan weerszijde gaf dat zo vroeg in de morgen een spannend decor. Met de droge vlieg wist ik een stel kleine marmer en bruine forelletjes te vangen en had nog een losschieter van iets groots. De zon scheennt nu op de rivier en het was mooi geweest voor deze ochtend. Met het gezin de middag aan het water gezeten en heerlijk gerommeld. En dan de avond.

Dicht bij Korbarid waar de Soca uit de Gorges komt en meer een bedding krijgt ging ik mijn kans wagen. Het was nog  warm en zonnig. Wat verder op zag ik wat kringen en wat regenbogen. Ze schijnen zich hier soms ook voor te planten. Ik koos positie en wachtte af. Dan komt een mooie vis op werpafstand. De vis had wel interesse maar net niet genoeg. Zo wel nr. twee. Die pakte de vlieg beheerst en ik zette de haak. Een mooie vijftig plus regenboog liet zich na de dril naar het net lijden en ik onthaakte de vis. Bij de tweede vis die ik drilde hoorde ik vissers naderen. Ik schepte de vis en de heren stapten in mijn schone water tot hun middel zonder me te groeten. Dan haakt een van de heren een vis en begonnen achter me de inmiddels gearriveerde filmploeg over het water te roepen in het Duits hoe geweldig ze wel niet zijn. Nou ik ben vertrokken!  Ik moest even denken aan een spreuk van een Zweed die ik tegen kwam jaren geleden. "Het zijn leuke jongens die Duitsers maar met meer dan vijf gaan ze marcheren" Toen moest ik lachen. Nederlanders zijn overigens net zo.

Een kilometer verder vond ik een mooie diepe poel met flinke stenen in de stroom. Omdat ik aan de oppervlakte geen beweging zag ging ik over op de steenvlieg nimf. En dan een flinke, op een lange punt 14#100. Goede keuze want  na een uur secuur dit stuk te hebben bevist knalde er op diepte tegen de overkant een forse vis op mijn nimf. Deze zeer sterke forel kwam na minuten op vijf meter van me af in dit glas heldere water maar ik zag hem niet. Alsof er een spook aan de andere kant van de lijn zat. Wat een camouflage.  De vis vond dan toch mijn schepnet en daar lag een mooie marmerforel.  Niet veel later haakte ik dicht onder de kant weer een vis. Deze nam een run van vijftig meter en ik wist na enige tijd ook deze vis te landen. Ook dit was een forse vis van het type Salmo Marmoratus.

Ik ben de oosterburen nog dankbaar dat ik niet zo lang bleef hangen.   Hahaha!

Groet Iwan V.

Dutch flies in Norwegian waters

Edward S. en ik hebben ze eens duchtig getest tijdens de workshop vorige week. Handige beetverklikkers van Dutchflies dus. Ze zijn van plastic, te bevestigen met een rubber en kunststof ringetje, verschuiven niet als je dat niet wil, beschadigen je lijn niet en houden zelfs een flinke tungsten nimf in bedwang. En uiteraard zijn ze goed te zien. De Noorse vlagzalmen lieten hun aanbeten er door vastleggen en werden mede daardoor veelvuldig gevangen. Wat ons betreft zijn deze geniale dingetjes echte blijvers!